خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه
خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه

اصطلاحات کبوتر بازی

اصطلاحات کبوتر بازی،

تن کردن : وقتی کبوتران را با یکدیگر جفت می کنند می گویند تن کرده ایم . تنگ بام : به کبوترانی که نزدیک هم پرواز می کنند می گویند تنگ بام آمده اند. تیپ : به دسته ای از کبوتران که با یکدیگر در پروازند تیپ گفته می شود. برای تیپ کردن کافی است چند روز کبوتران را از صبح تا شب بیرون کرد، در یک مکان آب و دان داد و با هم به پرواز در آورد.

دل مایه: بالا رفتن کبوتر تا جایی که با چشم به سختی می توان دید

نیوکاسل: بیماری رایج در بین حیوانات که حیوان بصورت گیج و در گیج حاد بدوره خودش میچرخه

موچ پا : پر داشتن پای پرنده تا قبل از کف پا بصورت شلوار

توفاق بستن : توفاق بستن یعنی پر شماره ۳ ، ۴ ، ۵ را به صورتی زنجیری بستن البته شمارش به صورت بالا باید انجام شود.

تو لک رفتن : در مواقعی از سال مانند آخر تابستان و یا پس از فصل جوجه گیری کبوتران شروع به ریختن پرهای کهنه کرده و پرهای نو را جایگزین ان پرها می کنند در این زمان می گویند کبوتر تو لک رفته است.

تن کردن : وقتی کبوتران را با یکدیگر جفت می کنند می گویند تن کرده ایم . تنگ بام : به کبوترانی که نزدیک هم پرواز می کنند می گویند تنگ بام آمده اند. تیپ : به دسته ای از کبوتران که با یکدیگر در پروازند تیپ گفته می شود. برای تیپ کردن کافی است چند روز کبوتران را از صبح تا شب بیرون کرد، در یک مکان آب و دان داد و با هم به پرواز در آورد.

تیپ باز : به پرورش دهندگانی که نقش را پرورش می دهند و به صورت دسته جمعی کبوتران را به پرواز در می اورند تیپ باز می گویند.

جلد کردن : وقتی پرورش دهنده ای کبوتری را به لانه عادت داده و پرنده پس از پرواز به لانه بازگردد. به این روش جلد کردن می گویند.

جوجه جیرجیری : به کبوتری گویند که کمتر از حدودا ۶۰ روز سن دارد و هنوز هیچ کدام از پرهایش نریخته است و صدایی مثل جیر جیر از خود در می آورند.

جوجه خنگ : به کبوتر های کم سن و سالی گویند که هنوز بالغ و عادتی نشده اند و ممکن است هر جا که به آن هافشار آمد، در همان جا بنشینند.

چشم تا به تا : به کبوترانی که چشمانی دو رنگ دارند یعنی هر کدام از چشمانشان یک رنگ است چشم تا به تا گویند.

چشم خروسی : به کبوترانی که چشمانی به رنگ خروس و قرمز دارند اطلاق می شود.

حمال، به کبوترانی که برای ازدیاد نسلی بهتر از آن ها استفاده شده و به جای جفت اصلی بر روی تخم ها خوابیده و جوجه ها را بزرگ می کند حمال میگویند.

حرومی ها : کبوتر دارای ۱۰ شاه پر اصلی میباشد. به پرهای دیگر به غیر از آن شاه پرها حرومی گفته می شود.

حریف : به کسی که در مقابل پرورش دهنده دیگری قرار گرفته و کبوتران طرف مقابل را صید نموده و به او پس نمی دهد حریف می گویند.

نمایند، خوش سو می گویند.

کفتر خون: خانه کبوتران، محل نگهداری آنان.

جفت خون: قسمتی از لانه که کبوتر نر و ماده را با هم جفت می‌کنند.

لونه ولی: کبوترانی هستند نیمه وحشی و جفت جفت در لانه‌های غیر مشخص  جا می‌گیرند و کبوتربازان دنبال اینگونه کبوتران نیستند.

تیرکی: چون در کفتر خون تعداد کبوتران زیاد است و کف آنها همیشه پر از فضولات کبوتران است، بنابراین برای جلوگیری از آلوده شدن کبوترها چوب‌های باریکی (نی‌مانند) به‌صورت افقی و عمودی نصب می‌کنند تا کبوتران بتوانند روی تیرکی استراحت کنند.

گره: به کبوتری می‌گویند که به محض بلند شدن از زمین شروع به معلق زدن می‌کند و گاهی به صورت عمودی در حال معلق زدن اوج می‌گیرد که به طور معمول قبل از اوج گیری آنها را می‌نشانند.

سفت: به کبوتری می‌گویند که از ابتدای پرش شروع به بازی (معلق زدن) می‌کند تا جایی که ادامه دارد، این نوع کبوتران بر خلاف گره‌ها کمتر گم می‌شوند.

پنچه: نوعی از حالت پرش کبوتر را گویند که در حال پرواز کمی توقف کوتاه کرده و سپس بطور عمودی معلق می‌زند و این حالت تا اوج‌گیری ادامه دارد.

تنگ بوم: چون در هنگام فرود‌ آمدن کبوتر، آهنگ پرش تنظیم، تبدیل به نامنظم می‌شود؛ بدین جهت کبوتر دوباره اوج می‌گیرد و دوباره مشغول معلق زدن می‌شود این کار را بدان سبب انجام می‌دهد که بتواند راحت فرود آید.

به محل فروش کبوتران سهله گویند و به طور معمول مغازه‌ای است که جلو آنرا با تورهای فلزی یا نخی مسدود می‌کنند و چون در این محل کبوتر را به آسانی می‌توانند بگیرند، سهله گویند. سهله دارای حرفه و شغلی معین است که کار سهله‌دار خرید و فروش کبوتر می‌باشد و سهله به‌طور معمول پاتوق کبوتربازان حرفه‌یی بوده که مورد سرزنش مردم شهر است

دانه کبوتر پرشی فقط ارزن است که عصرها به کبوتر داده می‌شود و گاهی قبل از پرواز مشتی ارزن به کفتر می‌دهند که به آن چاشنی گویند. کبوتران جوجه کشی را روزی دوبار دانه می‌دهند که عبارت است از مخلوطی از گندم و ارزن یا گندم و ماشک یا قره‌ماش.

در بهار و تابستان از دادن دانه‌های چربی‌دار خودداری می‌کنند؛ زیرا باعث پیدایش غدد چربی در بدن کبوتر می‌گردد.

مسابقه کبوتربازان به این ترتیب است که کفتربازها اغلب بر سرپوش کبوتران پرشی خود شرطبندی می‌کنند که گاهی به صورت جایزه نقدی گزاف است. اگر بخواهیم در این خصوص بیشتر توضیح دهیم حداقل تا 50 صفحه جا برای توضیح این مطلب دارد که از توضیح آن صرفنظر می نماییم

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه لوازم حیوانات