خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه
خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه

بهترین دانه خوراکی قناری

دانه تقویتی ( هفت تخم)

اکثر دوستانی که قناری پرورش می دهند و از آن لذت می برند ٬ ( حتی یک جفت ) برای تغذیه قناری های خود از دان تقویتی ( هفت تخم ) استفاده می کنند ٬ اما به دلیل آنکه این دانه نسبتا گران قیمت است در نتیجه در مغازه ها کمتر به فروش می رسد و معمولا دانه ای که در مغازه ها موجود می باشد کهنه هستند و استفاده از دانه کهنه نتیجه بسیار نا مطلوبی بر قناری دارد و حتی پرنده بیچاره را به بیماری مبتلا خواهد کرد .برای تهیه این دانه از نظر مقدار تخم های مختلفی که در آن به کار می رود نظرات مختلفی هست و متاسفانه اکثر کسانی که این دانه تقویتی را برای فروش تولید می کنند نیز فرمول مقدار تخم های مختلف در آن را در اختیار دیگران قرار نمی دهند .خوشبختانه بنده توانستم مقدار هر نوع تخم های درون این دانه را از یکی از دوستان که سالهاست چنین دانه ای را هم برای استفاده قناری های خود هم برای فروش تولید می کند پرسیدم که در اینجا آن را برای استفاده شما دوستان ذکر می کنم .امیدوارم که مورد استفاده شما دوستان قناری دوست قرار بگیرد .

برای تهیه یک کیلو و نیم دانه تقویتی( هفت تخم )

تخم کاهو – ۶۲۵ گرم-  تخم شلغم  ۲۵۰ گرم-  تخم کلم ۱۲۵ گرمتخم خرفه ۲۵۰ گرمتخم ترب   ۱۰۰ گرم – تخم بذرک   ۱۰۰ گرم

شاهدانه خام      ۵۰ گرم

نکته :در زمانی که قرار است قناری ها را جفت بیاندازیم ٬ بهتر است ۲۰ روز قبل از تخم گذاری ۵۰ گرم تخم اصلی قناری تخم کتان و ارزن است و نسبت بین انها 3 به یک میباشد یعنی به ازای هر3 کیلو گرم تخم کتان 1 کیلو گرم ارزن کافی می باشد البته بهتر است که بجای 1 کیلوگرم ارزن از نیم کیلوگرم شلغم و نیم کیلوگرم ارزن استفاده کنیدارزن از گروه غلات است که کربوهیدرات زیاد و چربی کمی دارد . تخم کتان از گروه دانه های روغنی است که چربی زیاد و کربوهیدرات کم دارند . تخم کتان که به دانه قناری مشهور است طبیعتی گرم دارد و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربو هیدرات و املاح معدنی می باشد. تخم شلغم طبیعتی گرم داشته و سرشار از ویتامین C و املاح معدنی و ضد چاقی بوده و برطرف کننده سرماخوردگی و آسم می باشد.منداب نیز برای قناری های ماده به تخم های بالا اضافه کرد .ارزن طبیعتی سرد و خشک دارد و دانه ایی است قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون.زمان جفت اندازی قناری :به قناری ماده حدود یک ماه قبل از جفت اندازی لازم است غذای تقریبا سبک داده شود تا کم کم با رژیم غذایی زمان جفت اندازی سازگاری پیدا کند. می توانید هفته ای دو تا سه بار غذای نرم را در اختیار ماده قناری قرار دهید. مقدار مصرف کف دریا در زمان جفت گیری افزایش مییابد.
خوراک نرم مقداری تخم مرغ که باید حتما 25 دقیقه بخوبی در آب جوشانده شود و مقداری آرد سوخاری و مقداری هویج رنده شده که قبلا باید آن را خشک نمود . تخم مرغ رنده شده را با آرد سوخاری مخلوط نمایید هویج را نیز رنده کنید .حداقل روزی 2 بار این خوراک پرورشی را در اختیار جفت قرار دهید تا با آن جوجه ها را تغذیه کنند. جوجه ها تا سن حدود 50 روزگی به این غذا نیازمند هستند .بعد از جدا کردن جوجه ها از والدین علاوه بر خوراک پرورشی می توانید از جوانه تازه دانه ها نیز استفاده نمائید. چون جوجه ها هنوز قدرت کافی و لازم برای شکستن دانه ها را ندارند باید دان مخلوط را به مدت 12 ساعت در آب خیسانده وسپس آب آن را عوض نمائید این کار را 2 تا 3 بار انجام دهید بعد به مدت 24 ساعت در دستمال مرطوب و در جای خنک قرار دهید حالا دانه ها برای جوجه ها آماده می باشند و می توانید آن را استفاده کنید. نکته مهم اینکه مقداری در اختیار جوجه قرار دهید که روزانه مصرف گردد و از ماندن و فاسد شدن آن جلوگیری کنید .

در هنگام ابتلای قناری به بیماری :هنگام بیماری باید از داروهای متناسب با بیماری استفاده شده و دوره درمان را کامل کرده و دستور مصرف دارو رعایت شود. دمای محیط باید مد نظر قرار گیرد .در اکثر بیماریها تا بهبودی کامل قناری ، میوه و سبزیجات و دانهای اضافی را از جیره غذایی قناری حذف کرده و فقط از تخم کتان و تخم کاهو استفاده شود.

قناری :مهم ترین دانه مصرفی قناری تخم کتان است . تخم کتان دانه ای مقوی و پرانرژی از گروه دانه های روغنی است که چربی زیاد و کربوهیدرات کم دارند ، این دانه بتنهایی نمی تواند تمامی نیاز های پرنده را تامین نماید. بنابراین برای تامین نیاز پرنده ضروری است دانه ها و سبزیجات و مکملهای غذایی را در اختیار پرنده قرار دهید . دانه هایی نظیر ارزن ( ارزن از گروه غلات است که کربوهیدرات زیاد و چربی کمی دارد ) – شلغم – کلم – کاهو – خرفه – ترب و شاهدانه – سبزیجات و میوه هایی نظیر برگ کاهو – اسفناج – کرفس – گشنیز – کلم – کدو – سیب – هویج و لیمو شیرین از منابع مهم کربوهیدراتها , چربیها , پروتینها و ویتامینها به حساب می آیند .
بخش دیگری از غذای قناری که بصورت دستی تهیه می شود دان نرم نامیده می شود . ممکن است ارزش غذایی دانه ها به مرور زمان و برحسب شرایط نگهداری تغییر کرده و کاهش یابد بنابر این مواد غذایی افزودنی مانند مکملهای پروتینی و ویتامین ها می باید برای جلوگیری از کمبود احتمالی در خوراک پرنده مورد استفاده قرار گیرند . عمدتا دان نرم را بااستفاده از موادی چون تخم مرغ پخته – هویج – آرد سوخاری – بیسکویت تهیه میکنند.
استفاده از کف دریا وسنگریزه در برنامه غذایی پرنده بسیار ضروری می باشد. سنگریزه یا صدف خرد شده شامل مواد معدنی و عناصر مورد نیاز قناری می باشد که در سنگدان قناری ذخیره شده و به عنوان یک عامل کمکی در هضم غذا به کار گرفته می شود . کف دریا پوسته حاوی کلسیم می باشد و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می گردد.ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

 استفاده از کف دریا و سنگریزهاستفاده از کف دریا وسنگریزه در برنامه غذایی پرنده بسیار ضروری می باشد و کمتر مورد توجه قرار میگیرد .سنگریزه یا صدف خرد شده شامل مواد معدنی و عناصر مورد نیاز قناری می باشد که در سنگدان قناری ذخیره شده و به عنوان یک عامل کمکی در هضم غذا به خصوص دانه ها به کار گرفته می شود .درصورتیکه دسترسی به صدف خرد شده امکان پذیر نباشد می توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد ولی باید قبلا به مدت 20 دقیقه در آب جوشانیده شود .کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریایی است که حاوی کلسیم می باشد و باعث استحکام ئوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می گردد.ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه لوازم حیوانات