خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه

نگهداری و دستی کردن سهره

مطالب سهره

۱ بهمن ۱۳۹۹ 1350 بازدید
خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه

نگهداری و دستی کردن سهره

در این دنیای پر از زیبایی و خلقت حیوانات جایگاه ویژه ای در بین ما دارند حیوانات گونه های متفاوتی دارند از قبیل : پرندگان ، خزندگان، پستان داران، دوزیستان و …در این بین پرندگان ،بخصوص پرندگان زیبایی مثل طولی ، قناری ، گنجشک و سهره علاقمندان فراوانی دارند که حتی آن ها را با پرداخت هزینه ای می خرند و در خانه نگهداری می کنند و اصول نگهداری و پرورش خاص خودش را دارد این پرندگان اواز خوان با چهره زیبا و رنگی رنگی است که در ادامه در نیک صالحی بخوانید

نحوه نگهداری و آموزش سهره

پرنده اوازه خوان بسیار زیبا با چهره به رنگ قرمز روشن ,سر سیاه و سفید و یک نوار زرد رنگ بر روی بالها می باشدپرنده نر و ماده در ظاهر شبیه به یکدیگر هستند اگر چه مادها دارای نوک کوتاهتری از نرها هستند و ویژگیهای دیگر این پرنده دارا بودن نوک بلند و تیز برای تغذیه از مغز و دانهای داخل گیاهان می باشد . در (سهره) جوجه دارای رنگ یکدست خاکستری و فاقد رنگ قرمز و سفید و سیاه تا قبل از بلوغ هستند .

اندازه معمول در پرنده طول : ۱۲ تا ۱۳٫۵ سانتی متر بال : ۲۱ تا ۲۵٫۵ سانتی متر می باشند وزن معمول در پرنده ۱۴ تا ۱۹ گرم می باشد در طبیعت بصورت گروهی (گله ای) زیست میکنند و در سال در اواسط بهار شروع به تکثیر و تولید مثل میکنند بصورت ۲ نوبت (۲ لونه) و با تغییر شرایط اب و هوا زیستگاه خود را تغییر می دهند

دمای محل نگهداری سهره

اولویت اصلی نگهداری سهره بیرون و فضای باز و هوای آزاد هست ولی اگر به هر دلیل سهره را داخل منزل یا پاسیو و یا اتاق و سالن مخصوص نگهداری میکنید دما میبایست کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد و بیشتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد . البته این دما به صورت مطلق است و با دونها و تغذیه های متفاوت و شرائط مختلف پرنده این دما هم متفاوت است . مثلا : اگر دون این جوجه  فقط تخم کاهو باشد ( به هر دلیل ) دما میبایست بالای ۲۳ درجه باشد . اگر دون سهره فقط کتان باشد دما میبایست بالای ۲۰ درجه باشد . اگر دون این جوجه شاهدانه باشد دما میبایست بالای ۱۰ درجه باشد به شرطی که سهره در شرایط نرمال و ایده آل باشد .

ولی اگراین جوجه  ضعیف باشد یا پس برود دما میبایست بالا تر از ۱۷ درجه باشد تا زمانی که به وضعیت نرمال و ایده آل برسد . اگراین جوجه سرما خورده یا مریض باشد دما میبایست بالاتر از ۲۳ درجه باشد . اگراین جوجه  در زمان جفت باشد یعنی ماده سهره روی تخم باشد یا جوجه داشته باشد دما میبایست بالای ۲۰ درجه باشد .البته من بر اساس تجربه و سبک وسلیقه خودم در پرنده بازی به این میزانها رسیده ام و خوشحال میشم از تجربه و دانش دوستان هم استفاده کنم .

تغذیه سهره در فصل بهار

در کنار شاهدانه بهترین غذای کمکی برای تغذیه سهره در این فصل: برگ تربچه-برگ گشنیز و هویج و هفته‌ای یکبار به اندازه نوک قاشق مربا خوری تخم‌سیاه در اختیار سهره قرار دهید. تغذیه سهره در فصل تابستان:

به اندازه۵% تخم کتان را یک هفته در میان در جادانی با شاهدانه مخلوط و در اختیار سهره قرار دهید، مواظب میزان کتان باشید که بیش از حد مجاز آن در کنار دانه اصلی منجر به چربی در بدن سهره می‌شود. هفته‌ای یکبار برگ کاهو مقدار یک قاشق مربا خوری تخم کاهو و یا اینکه کمی خیار در اختیار سهره قرار دهید،

همه روزه می‌توانید به این جوجه ها برگ گشنیز-برگ تربچه-و هویج بدهید.(اگر سهره در تابستان شروع به پرریزان و تولکی کرد می‌توانید هفت تخم را به مدت۲هفته به وعده غذایی این جوجه اضافه و هفته‌ای یکبار به سهره سفیده تخم مرغ رنده شده بدهید)

تغذیه سهره در فصل پاییز:

در کنار مخلوط شاهدانه و ۵%کتان و برگ گشنیز و برگ تربچه می‌توانید هفته‌ای یکبار کمی میوه‌سیب را به وعده غذایی سهره اضافه کنید.

تغذیه سهره در فصل زمستان:

در این فصل علاوه بر شاهدانه و سبزیجات هر هفته‌ یکبار به اندازه یک قاشق چایخوری هفت تخم در اختیار سهره قرار دهید.

در تمام مدت چهار فصل سال از ماسه ساحلی و کف دریا نسابیده(غضروف هشت‌پا)برای تکمیل مواد معدنی بدن این جوجه  استفاده کنید.سیستم هاضمه همه پرندگان سنگدان است و برای هضم بهتر غذا نیاز به این مواد دارند،کف دریا هم حاوی کلسیم است و برای تراکم استخوانی پرنده مفید است و هم اینکه این جوجه  برای کوتاه کردن منقار خود از آن استفاده می‌کند.

سایر مواد انتخابی برای تغذیه این جوجه  سلیقگی است و در صورت امکان می‌توانید از حشرات گیاه خوار و گیاهان طبیعی و دانه‌های مفید برای تغذیه سهره استفاده کنید.توصیه می‌شود برای استفاده از دانه‌های چرب اصول و چهارچوبها را کاملا رعایت کنید تا سهره‌تان دچار مشکل چاقی نشود.

نحوه آموزش اواز خوانی سهره

این جوجه که صید شده اگر کمتری از۴۰روز سن داشته باشه می توان هر گونه آوازی را که شما مایل هستید به او آموزش دهید.چون جوجه سهره معمولا از۲۰روز به بعد در طبیعت آواز یاد میگیرد ولی آن را در حافظه خود نمی تواند نگه دارد ولی اگر به آموزش ندهید همان آوازهایی را که یاد گرفته در حافظه خود ذخیره می نماید.

معمولا برای شناسایی این جوجه باید به نوک اون توجه کرد دارای نوک سیاه ودر انتهای نوک کمی زردی ونرمی است که هنوز زخیم نشده جوجه با این مشخصات داری سن کمتر از۳۰روز می باشد وبرای آموزش آواز بسیار مناسب است.

۱ – اگر می خواهید دهنی ( آوازی ) غیر از دهن های معمولی این پرنده رو آموزش بدید ( با cd یا نوار ) باید دقت کنیدکه در یک اتاق یا مکان فقط به یک جوجه می توان آموزش داد و اصلا نبایدسهره ی دیگری را ببیند و صدایش را بشنود. می توان به این جوجه آواز پرنده دیگری غیر از سهره را آموزش داد.

نکته های مهم در آموزش  اواز خوانی سهره

۲ – اولویت با انتخاب یک جوجه ۷ – ۸ روزه است که از لانه هنوز در نیامده، در غیر اینصورت:

۳ – جوجه باید حتما نوک و سر سیاه داسته باشد که نشانه اینست که حدود ۲ تا ۳ هفته سن دارد.

۴ – سعی کنید جوجه های لانه اول (اولین جوجه های فصل تولید مثل) را انتخاب نکنید بدلیل اینکه انرژی جوجه نر در ابتدای فصل زیاد است و پدر آنها ممکن است تو دهن هاش دهن های بدرد نخور داشته باشد و روی جوجه هایش تاثیر بگذارد پس در میان فصل یا آخر فصل بهترین زمان تهیه جوجه است.

۵ – آواز دلخواه خود را انتخاب کنید و سعی کنید امکانات لازم برای پخش مناسب آن را فراهم کنید.

تاثیر نگهداری سهره در مکان ارام برای اواز خوانی

۶ – جوجه را در مکانی آرام و ثابت قرار دهید.

۷ – مکان پخش کننده آواز هم باید نسبت به جوجه ثابت و بدون حرکت باشد.

۸ – مکان و ارتفاع پخش کننده و ولوم آن (درجه صدا) نباید در طول زمان آموزش به هیچ وجه تغییر کند.

۹ – اتاق نباید خالی باشد و دیوارها از بتون ساخته نشده باشند. چون اکوی صدا در گوش این جوجه باعث ایجاد نتهای تکراری و طولانی تر می شود.

۱۰ – بهتره سقف قفس را بپوشانید تا جوجه آرام بگیرد و مدام به بالا نگاه نکند.

– توصیه می شود که ۴ ساعت در روز آواز را پخش کنید و این کار را در طول روز تقسیم کنید و کاری کنید که جوجه آن را گوش کند. جوجه وقتی گرسنه است و صبح زود که اولین بار شروع به دان خوردن میکند با دقت بیشتری گوش میکند.

۱۲ – مراحل بالا را تازمانی که جوجه بالغ می شود ادامه دهید (حدود ۳۰۰ روز) تا نتهای آواز در ذهنش ماندگار شود.

۱۳ – برای جوجه سهره قناری مراحل بالا را انجام دهید اما باید ۳ تا ۴ سال آواز را پخش کنید البته به نوع آواز و نتهای آن بستگی دارد بعضی دهن ها خیلی زود فراموش می شوند و زمان بیشتری لازم دارند.

نکته های مهم درباره خواب سهره

نکته مهم دیگر اینکه این جوجه حتما باید شب ها خواب کامل و آرامی داشته باشد خصوصا پس از اولین روز تعلیم چون جوجه ها هنگامی که اولین نت ها را می شوند در ذهن آنها یک قالب یا فریم اولیه و خام شکل می گیرد و خواب خوب باعث حفظ آن میشود و با افزایش سن، جوجه هر چه را که

یاد میگیرد به این قالب اضافه میکند پس اولین آوازی که جوجه به آن دقت میکند و گوش میدهد پایه و اساس تعالیم بعدی است.سعی کنید در پایان روز و غروب مکانی آرام و تاریک برای جوجه فراهم کنید و بهتره روی قفس را بپوشانید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه لوازم حیوانات