خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه
خرید و فروش پت - واگذاری حیوانات خانگی و سگ و گربه

کبوتر و کبوتر داری در ایران

کبوتر از دیر باز مورد توجه بوده ، از جمله اولیاء مقرّب خدا و بعضی از پیامبران الهی و ائمه نسبت به این موجود علاقمند بوده و به نگهداری آن مبادرت ورزیده اند و این نگهداری از حیث داشتن ثواب و پاداش اخروی و دوری اجنه و شیاطین و … که در حلیه المتقین به آن اشاره شده می باشد . به هر حال از قدیم الایام این پرنده مورد توجه اقشار مختلفی از مخلوقات انسانی روی کره خاکی بوده و در حال حاضر در جامعه کنونی ما از دید خیلی ها مذموم و مورد نکوهش واقع شده و دلیل آن جز همان اذیت و آزار رساندن به همسایگان و دست به اعمالی چون دزدی این پرنده و مسائلی از این دست می باشد که در این رقعه مجال پرداختن به آن نیست که باعث شده از نگاه مردم مورد مذمّت قرار گیرد در حالی که من و شمای خواننده این مرقومه شاید هیچ اطلاعی از خیلی از افراد با تقوا و با سواد و با کلاس و با نفوذ و حتی سیاستمدار نداریم که آنها هم در زمره افرادی هستند که ابراز علاقمندی نسبت به این پرنده نموده و در منزل خود نگهداری می کنند ولی کمتر کسی با خبر شده چرا که مسائلی را که باعث بد نامی آن شده نام و نشان خود را مکنون داشته اند و لذا کسانی هستند که در حال حاضر دکترای علوم سیاسی و علوم پزشکی و علوم پرنده شناسی و همچنین رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق مهم تهران بزرگ و قاضی معروف در سطح کشور و مهندسین خیلی زیاد و حتی کارمندان و کارکنان رسمی دولتی که هر یک در حد خود مدیری لایق و با کفایت و باهوش و با تقوا هستند در منزل خود از این پرنده نگهداری می کنند حال هر یک در مسیری ( بعضی به دنبال کبوتران نمایشی و بعضی به دنبال کبوتران پرشی و بعضی به دنبال کبوتران مسافتی و بعضی به دنبال ساعتی و بعضی هم از جهت جمع آوری فضولات این پرنده برای زمینهای کشاورزی و نهایتاً بعضی هم برای تولید گوشت آن ) نسبت به نگهداری اقدام می نمایند . در هر صورت نمی خواهم حاشیه بروم و خلاصه این که در شهرمان تا آنجا که بنده اطلاع دارم و حتی المقدور و کماکان با 70 درصد این آقایان رفت و آمد در حد دید و بازدید و تفریح سالم در همان فضای نگهداری پرنده را دارم می دانم که بعضی از آنها کسانی هستند که دوست ندارند در پایان این تحقیق نامی از آنها آورده شود لذا در پایان این تحقیق چنانچه اسامی کسانی که آورده شده مطمئناً و یقیناً با شخص این افراد به طور مجزا نظر خواهی شده و پس از پذیرفتن آنان اقدام به آوردن نام آنها در پایان این تحقیق صورت گرفته .

 

 عبدالله ممشلو (1386 هـ . ش )

انواع اسامی کبوترها بر مبنای رنگ و استیل آنها

پشت دار – پلنگ – تو دُم دار – حرم – خاقانی – خال قرمز – سوسکی – دشتی – زرین – صحرایی – چاهی – سفید – شاهزاده – طوقی – نیم طوق – غلط – کله – گردن برنجی – لک دوش – نامه بر – هما – سرور – یاهو – زاق – سرخ – سبز – زرد – گرگ – هلندی – بغدادی – مصری – دو بال – ابلغ –  خال سیاه – چشم تا به تا – نوک قنار – نوک ریز – ابرش – کشکول – پر پا – دم چتری – اسبی – کاکل چتری – شاه پر سفید – شاه پر سیاه – قلم کار –  دم سبز – دم سیاه – سینه – فیلی – اوقون – مسجدی – نخودی – نقره ای – فولادی – کوهی – گل افشان – هفت رنگ – کاغذی و …

تعبیر خواب در مورد کبوتر

کبوتر بین تمام اقوام و ملت ها مرغ عشق و محبت و صلح و دوستی شناخته  می شود . کبوتر در وفاداری نسبت به جفت ، بعد از قو بی نظیر و در عشق به لانه و زادگاه شاخص و نمونه شناخته شده است . کبوتر پرنده ای است آرام اهلی و  بی آزار آن قدر که دست آموز می شود و از کف دست صاحب خویش دانه  می گیرد . اگر محبوسی در خواب کبوتری سفید ببیند از زندان خلاص می شود و آزادی خود را باز می یابد . اگر بیماری این خواب را ببیند شفا حاصل می کند و چنان چه وامداری ببیند دین خویش را می پردازد . معبران نوشته اند کبوتر در خواب نشانه زن است ولی کبوتر در خواب نشانه صلح و دوستی است . چنان چه دختری جوان کبوتر در خواب ببیند شوهری مناسب برای او پیدا می شود . از امام صادق (ع) نقل است که چنان چه کسی کبوتر در خواب ببیند از مسافر غایب نامه ای و خبری دریافت می کند . این تعبیر به علت آن است که از کبوتر در گذشته برای نامه رسانی و بردن پیغام و سلام نیز استفاده می کردند . اگر کسی در خواب ببیند گوشت کبوتر می خورد از مال زنی استفاده می کند . اگر کسی ببیند بر بام یا در حیاط خانه اش کبوترانی نشسته اند صاحب ثروت می شود . دیدن کبوتر در خواب کلاً خوب است ولی دیدن کبوتر سفید بهتر است .

انواع کبوترها

انواع کبوترها به دو قسمت عمده تقسیم می‌شوند:

1- کبوتران وحشی

2- کبوتران اهلی

و کبوتران اهلی به دو قسمت تقسیم می‌شدند. اول کبوتران پرشی با رنگ‌های مختلف و دوم کبوتران زینتی.

1- کبوتران پرشی: با رنگ‌های سفید، زرد، سرخ، زاغ، سبز و قهوه‌یی.

از ترکیب کبوتران نامبرده کفترهای پرشی رنگین دیگری به‌وجود می‌آید که رنگ آنها مخلوطی از رنگهای اصلی بالا می‌باشد مانند طوقی، گلی، دوشونی (دوشانه‌یی) که رنگ این کبوتران منظم و مشخص است و تعدادی هم غیرمنظم هستند، مانند پلنگ، ابلق، سوسکی، آینه‌یی و غیره.

به طور معمول دم کبوتران پرشی دارای 12 تا 14 تار بوده که نمونه 14 تاری آن مرغوبتر می‌باشد.

2- کبوتران زینتی: این گروه مانند کبوتران پرشی نمی‌توانند زیاد پرواز کنند. پرش آنها در ارتفاع کم بوده و پس از زمانی کوتاه خسته شده و می‌نشینند. مهمترین آنها عبارتند از:‌ یاهو، دم چتری، فری (هلندی).

یاهو به طور معمول سفیدرنگ بوده و به جای کاکل تاجی پهن داشته و پاهای آنها پر از پر است.

دم چتری، سفیدرنگ بوده و گردنی بلند و سینه‌ای جلوآمده دارد و همیشه سرخود را به طرف عقب می‌کشد و تعداد تاردم این کبوتران تا 34 عدد هم دیده شده است.

فری (هلندی) نژاد این گونه کبوتران خارجی است و دارای گردنی بلند و پرهایی به صورت یال در اطراف گردن آن است و رنگ آنها مخلوطی از رنگهای  مختلف است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه لوازم حیوانات